Alpha Made

7 gode grunde
til at træne
med kettlebells

#1 Træner hele kroppen

Kettlebelltræning kræver funktionel bevægelse, brug af hele kroppen og giver dig en helkropstræning på kort tid sammenlignet med konventionel fitness og styrketræning. Træningen vil forbedre din kropskontrol samtidig med, at du opnår både fysiske og funktionelle resultater

#2 Former kroppen

Kuglens unikke form gør, at du kan udføre en lang række såkaldte ballistiske bevægelser i et flow. Vægtfordelingen mellem håndtaget og kuglen tvinger flere muskler til at stabilisere og styrker de dybdeliggende muskler, der ellers er svære at nå.

#3 Minimalt brug af tid med max output

Træningspassene er korte: max 20 minutter og ofte under 10 minutter. At træne med kettlebells er intenst. Du bruger væsentligt mindre tid på at få gode resultater og kombinerer cardio-, styrke og smidighedstræning.

#4 Høj fedtforbrænding

Nogle kettlebelløvelser bruger over 600 muskler i kroppen på én
gang! Jo flere muskler du bruger, desto mere energi kræves.
Resultatet bliver, at du forbrænder flere kulhydrater og mere fedt.

#5 Alle kan være med


Kettlebells er både for nybegynderen og eliteatleten Alle uanset niveau kan træne med kettlebells. Øvelserne kan skaleres og vægten af kuglen kan tilpasses efter niveauKettlebells er både for nybegynderen og eliteatleten Alle uanset niveau kan træne med kettlebells. Øvelserne kan skaleres og vægten af kuglen kan tilpasses efter niveau

#6 Træn hvor og hvornår det passer dig

Med en kettlebell kan du træne i din stue, i parken, i din baggård og i sommerhuset. Kettlebells giver dig mulighed for aldrig at misse en workout igen.

#7 Det virker!

Kort og godt: Træning med kettlebells virker.

Hvilken type kettlebell skal jeg vælge?

Er du nybegynder indenfor træning med kettlebells, kan du med fordel vælge den type, der hedder: Competition Kettlebells. De har alle sammen samme størrelse, hvilket gør at balancen er ens i alle øvelserne, uanset kuglens vægt. Rent teknisk er de lidt nemmere at bruge og komforten er større end ved brug af originale kettlebells, hvorfor mange vælger denne type. Derudover fås de i rigtig mange vægtklasser, så du kan øge vægten i mindre intervaller. Har du erfaring med kettlebells kan du også vælge at bruge de originale kettlebells af støbejern. De er ikke bedre end competition kettlebells. De er bare lidt anderledes, idet størrelsernevarierer afhængig af vægten.

Hvor tung skal min kettlebell være?

Det mest optimale er, at have en lille samling på 2 (evt. 3) kettlebells – så du kan vælge den helt rette vægt til alle øvelser og workouts. Når vi træner øvelser som swings kan du eksempelvis bruge en tungere vægt, end når du skal presse kuglen over hovedet.


Begynder: En 4/6/8 kg og en 10/12 kg kettlebell


Let øvet: 10/12 kg og en 14/16 kg kettlebell